Интермодалниот транспорт има значителен потенцијал за подобрување на глобалните логистички системи, а идните трендови укажуваат на зголемена примена на паметни и одржливи решенија. Интермодалниот транспорт често се покажува како клучно решение за справување со сложените предизвици кои се дел од меѓународниот превоз.

Растот на глобалната трговија, особено на интернет продажбата бараaт побрз, пофлексибилен и посигурен транспортен систем, кој го поттикнува развојот на интермодалниот транспорт.

Интермодалниот транспорт на стоки вклучува употреба на неколку видови транспорт (на пр. камион, воз, брод), најчесто со користење на стандардизирани контејнери.
Овој начин на транспорт на стоки ги комбинира предностите на различните видови транспорт со цел да се постигне поголема ефикасност и да се намалат трошоците.

Во период кога заштитата на животната средина е во фокусот и компаниите соодветно го редефинираат својот бизнис, се повеќе се зборува за интермодалност.

Со користење на железнички транспорт на стоки и бродски транспорт наместо камиони, се намалуваат емисиите на јаглерод диоксид. Интермодалниот транспорт овозможува оптимизација на рутите и начините на транспорт според потребите на корисниците.

Целта на Европската комисија е до 2030 година да постигне 50% зголемување на железничкиот товарен транспорт.

Интермодален транспорт расте се побрзо

Глобалната индустрија за интермодален товарен транспорт продолжува брзо да се шири и е подготвена да го апсорбира оптимистичкиот раст на потрошувачката помеѓу 2024 и 2030 година. Силната побарувачка од крајните корисници, новите ИТ апликации и инвестициите во современи технологии го поддржуваат долгорочниот потенцијал за раст на пазарот на комбиниран транспорт, објави консултантската фирма McKinsey & Company во својот преглед на пазарот на интермодални товарни транспорти до 2030 година.

Во 2022 и 2023 година бевме сведоци на обновена побарувачка на потрошувачите, како и големи инвестиции во интермодалната товарна индустрија во земјите во развој и развиените земји. Компаниите се тркаа да промовираат нови линии и услуги. Оптимизирање на синџирот на снабдување, инвестирање во нови технологии и прилагодување на различни канали на дистрибуција се карактеристики на современиот бизнис.
Од друга страна, помеката побарувачка, инфлацијата, руско-украинската војна и интензивната конкуренција од конкурентите имаат ограничени профитни маржи. Во 2024 година, пазарот најверојатно ќе регистрира зголемена стапка на раст на годишно ниво во споредба со 2023 година, поради повисоката побарувачка на крајните корисници.

Напредокот во Европа и Америка најверојатно ќе биде синхронизиран. Спротивно на тоа, азиско-пацифичкиот регион доживува побрзо усвојување на заедничка и автономна мобилност, потенцијално надминувајќи ги случувањата во западниот свет. Според аналитичарите на консултантската компанија, ова сценарио би можело да ги позиционира земјите во развој како најважен пазар за трансформација на индустријата за интермодален товарен транспорт.

Предизвици

Интермодалниот транспорт на стоки се соочува со голем број предизвици. Најчеста е координацијата помеѓу различните начини на транспорт, различни стандарди и прописи од земја до земја.

Недостигот на соодветна инфраструктура во некои региони може да ја ограничи ефикасноста на интермодалниот транспорт. Инвестициите во нови технологии и инфраструктура се исклучително големи и скапи.

Пет професионални логистички и железнички здруженија објавија заедничко соопштение во кое укажуваат на недостатоците на новата регулатива донесена од Европската комисија. Како што наведуваат, за да може железничкиот товарен транспорт да стане поатрактивен за крајните корисници, неопходно е да се тргне од националниот пристап за управување со капацитетите, кон пристап кој е меѓународно покоординиран.

Денес, над 50% од железничкиот товар и речиси 90% од интермодалниот транспорт се врши преку најмалку една национална граница. Во моментов, инфраструктурата се управува на национална основа, со мала меѓународна координација.

Како што се очекуваше, трендовите во интермодалниот транспорт на стоки се поврзани со дигитализација и автоматизација, како и со поголема употреба на еколошки начини на транспорт.

Интернетот на нештата (IoT), блокчејнот и вештачката интелигенција ќе овозможат подобро следење на стоката, оптимизација на рутите и намалување на административните трошоци.

Аналитичарите на McKinsey & Company веруваат дека иднината на индустријата ќе се карактеризира со лансирање на нови производи, спојувања на компании и превземања.

Прикажувајќи го пејзажот на глобалната индустрија за интермодален товарен транспорт, аналитичарите ги наведуваат новите учесници, проширувањето на бизнисот, градењето капацитети и различните стратегии како задолжителни елементи.

Предности на интермодалниот транспорт

Како најголеми предности на интермодалниот транспорт се:

Ефикасност: усвојувањето на интермодалноста го елиминира секое дополнително ракување со товарот, нуди користење на различни начини на транспорт, го намалува времето на застој и ја максимизира ефикасноста.

Економија на обем: кога се испраќаат значителни количини, интермодалноста ги намалува транспортните трошоци по единица товар и, следствено, цената на транспортираниот тон;

Безбедност: одржувањето на товарот во иста товарна единица за време на транспортот ги минимизира ризиците од кражба и оштетување на стоката.

Одржливост: интермодалноста претставува едно од најефикасните решенија за одржлива логистика, бидејќи го намалува влијанието врз животната средина преку подобро управување со ресурсите.