Голем дел од германските компании планираат да ги зголемат продажните цени во наредните месеци за да можат да се справат со високите оптоварувања предизвикани од скапата енергија.
Според истражувањето на институтот Ifo, секоја втора компанија планира да го преземе овој чекор. Според истражувањето на Handelsblatt, може да се предвидат понатамошни зголемувања на цените, особено кај хемикалиитее, машинството, енергетско интензивните градежни материјали и храната.

Ситуацијата за многу стоки донекаде се смири во јуни и јули, како што може да се види во петрохемиите и челикот, на пример. Но, зголемувањето на цената на гасот – а со тоа и на електричната енергија – е уште повисоко.
„Затоа не може да се зборува за релаксација, производните цени ќе продолжат да растат за многу групи производи во текот на есента“, очекува Ралф Сотер, партнер и експерт за индустрија во консултантската компанија за менаџмент Horváth.
Така, инфлацијата дополнително ја поттикнуваат производствените компании. „Проблемот е што многу зголемувања на цените не стигнаа ни до крајниот потрошувач, бидејќи тие се пренесуваат низ синџирот на снабдување во неколку круга на зголемувања на цените и колективното договарање е во фаза на чекање“, објаснува Саутер.

Но, прашање е дали компаниите можат да ги пренесат товарите во целост.
Со сè помрачните економски изгледи и поврзаната неподготвеност за нарачки, ова станува потешко. „Тие треба да одмерат до кој степен можат дополнително да ги зголемат своите цени поединечно и со голема чувствителност, без да ја намалат продажбата, односно обемот, премногу. Тоа ќе биде чин на балансирање“, вели експертот од индустријата Саутер.

Автомобилска индустрија

Големите производители на автомобили остварија одлична заработка во првата половина од годината – и покрај недостатокот на полупроводници.
Производството на возила мораше да се ограничи поради недостаток на чипови. Од друга страна, производителите на автомобили можеа да ги зголемат цените и да ги откажат попустите поради големата побарувачка.
Но, производителите на автомобили сега мора да се прилагодат на потешката деловна средина со опаѓање на маржите, како што предвидува консултантската куќа EY. Нема знаци на релаксација во цените на материјалите, логистиката и енергијата. А со претстојната глобална рецесија, може да има зголемени проблеми на страната на побарувачката, предупредува EY.
Се чини сомнително дали клиентите ќе продолжат со понатамошни зголемувања на цените.


Прехранбена индустрија

Понатамошни поскапувања се очекуваат и за храната. Точно е дека потрошувачките цени на храната и безалкохолните пијалоци во август се зголемени за 16,6% во однос на истиот месец лани. Но, повисоките цени во супермаркетите не го одразуваат степенот на зголемените трошоци за производство.

Многу суровини за производство на храна и пијалоци се поскапени. Од друга страна производството на храна е генерално многу енергетски интензивно. „Постојаниот пораст на цените на електричната енергија и гасот значи дополнителен огромен притисок на трошоците за прехранбената индустрија и ја доведува до нејзината точка на прекршување“, според Сојузното здружение на германската прехранбена индустрија (БВЕ).

„Зголемувањето на трошоците со кои се соочуваат производителите сè повеќе ја загрозува оперативната безбедност, а со тоа и вработувањето“, предупредува Стефани Сабет, извршен директор на BVE. Таа повикува на небирократска поддршка за компаниите, како и за ублажување на притисокот врз крајните потрошувачки цени.

Челична индустрија

Челичната индустрија имаше корист од високите цени на својот производ уште од врвот на пандемијата на корона. Нивото сега се стабилизира бидејќи побарувачката од важни сегменти на клиенти, како што се автомобилското производство и градежната индустрија неодамна се намали. Сепак, експертите предвидуваат дека цените ќе продолжат да растат, што не се должи на добрата ситуација со побарувачката, туку на високите производствени трошоци.

Производство на машини

Иако странската побарувачка за машини неодамна се намали, германските производители на машини забележуваат постојан пораст на продажбата. Тоа е главно затоа што многу од нив значително ги зголемија цените. Здружението на германски производители на машини и постројки (VDMA) пред неколку дена објави кога ги објави полугодишните бројки за индустријата дека извозот номинално се зголемил за 2,3%.
Во реални услови, сепак, извозот падна за 3,7% – така што само зголемувањето на цените беше одговорно за зголемувањето.

Не е за очекување дека ситуацијата ќе се смири. Од една страна, цените на челикот, пластиката и електронските компоненти најверојатно ќе продолжат да растат како резултат на енергетската криза. Од друга страна, многу производители на машини сè уште се погодени од недостиг на материјал. Многу претставници на индустријата се убедени дека можат да ги пренесат своите трошоци на клиентите. Во анкетата спроведена од PwC во мај, 78% од компаниите веќе најавиле дека сакаат да ги зголемат продажните цени на нивните производи.

Хемиска индустрија

Во хемиската индустрија, бројни меѓународни производители, особено од посебните сегменти, веќе јасно ставија до знаење дека високите трошоци за гас и поскапувањата на многу суровини сакаат да ги префрлат на купувачите.

На страната на суровините има позитивни сигнали од петрохемикалиите, каде цените на основните хемикалии како етилен и пропилен во последно време се стабилни, па дури и се намалуваат. Ова може да им олесни на преработувачките хемиски компании.

Сепак, многу експерти се сомневаат дека така ќе остане и по летните месеци. Во секој случај, таквиот ефект во синџирите на хемиска обработка до специјални производи веројатно ќе има ефект само на среден рок.

Извор: Handelsblatt