Глобалната трговија со стоки ќе забави следната година бидејќи „повеќе шокови“ почнувајќи од војната во Украина, високите трошоци за енергија во Европа и затегнувањето на монетарната политика на САД ги зголемуваат трошоците за производство и ги притискаат домаќинствата, соопшти Светската трговска организација.
Институцијата со седиште во Женева соопшти дека очекува трговскиот раст нагло да падне во 2023 година на 1%, во споредба со претходната прогноза од 3,4%, според извештајот објавен во средата. СТО, исто така, ја зголеми својата проекција за раст на трговијата со стоки оваа година на 3,5%, што е повеќе од претходната проекција од 3%.
Прогнозите на СТО – кои се во согласност со проекциите на ММФ и ОЕЦД – означуваат големо забавување од минатогодишниот раст на глобалната трговија од 9,7%. Тоа беше поттикнато од купувачите на предмети за домаќинството додека патувањето и другите услужни индустрии беа ограничени за време на пандемијата Ковид.
„Гледаме ситуација во која глобалното забавување ќе ги притисне домаќинствата уште повеќе, ќе ги притисне бизнисите и можеби ќе влеземе во рецесија“, рече генералниот директор на СТО Нгози Оконџо-Ивеала во интервју за телевизијата Блумберг.
„Изгледа прилично мрачно – малку помрачно отколку што мислевме“.
Покрај економските ризици со кои се соочуваат САД и Европа, СТО рече дека и сиромашните нации ќе страдаат.
„Растечките увозни сметки за горива, храна и ѓубрива може да доведат до несигурност на храната и должнички проблеми во земјите во развој“, се вели во извештајот.
Меѓу другoто, централните банки ги зголемуваат каматните стапки премногу високо или дејствуваат премногу доцна на инфлаторните притисоци кои „можеби го достигнаа врвот“, рече СТО.
Тоа може да предизвика рецесија во некои земји, што ќе влијае на увозот“, се вели во извештајот. „Алтернативно, централните банки можеби нема да сторат доволно за да ја намалат инфлацијата, што можеби ќе бара посилни интервенции во иднина“.
„Креаторите на политиките се соочуваат со незавидни избори додека се обидуваат да најдат оптимален баланс меѓу справувањето со инфлацијата, одржувањето на целосна вработеност и унапредувањето на важните цели на политиката, како што е транзицијата кон чиста енергија“, рече Оконџо-Ивеала во соопштението .
Таа предупреди против скратувањето на глобалните синџири на снабдување, велејќи дека таквите потези само ќе ги влошат инфлаторните притисоци и ќе го забават економскиот раст. „Она што ни треба е подлабока, поразновидна и помалку концентрирана база за производство на стоки и услуги“. – рече Оконџо-Ивеала.
Забавувањето на трговијата претставува предизвик за логистичките индустрии, како што е транспортот со контејнери, каде што најголемите играчи забележаа рекордни профити во последните квартали поради небесно високите цени. Некои од нив веќе ги прилагодуваат своите бизниси кон помалиот обе на работа.