Европската унија ќе го прошири својот јаглероден граничен данок – такса што се наплаќа за увоз на стоки со високи емисии – за да ги опфати деловите за автомобили и машините за перење, според нацрт-предлозите на Европската комисија што треба да бидат објавени во среда, пишува Reuters.
Предлозите, исто така, имаат за цел да ги заострат дупките во законот за кои Комисијата се грижи дека би можеле да им овозможат на странските фирми да го избегнат данокот, кој моментално е во пилот-фаза и ќе почне да се наплаќа од јануари 2026 година.
Механизмот на ЕУ за прилагодување на јаглеродните граници – првата гранична тарифа за јаглерод во светот – ќе наметне данок за емисиите на CO2 од увезената стока, вклучувајќи челик, алуминиум, цемент и ѓубрива.
Механизмот CBAM е дизајниран да ги заштити европските индустрии од поевтин увоз од земји со послаби климатски правила.
Но, CBAM ги иритираше трговските партнери, вклучувајќи ги Кина, Индија и Јужна Африка, кои велат дека неправедно ги казнува нивните економии.
CBAM ќе важи и за производи со висок удел на челик и алуминиум
И покрај овие приговори, нацрт-законските предлози на ЕУ што ги виде Ројтерс во вторник покажаа дека блокот ќе ја удвои граничната такса за јаглерод: проширувајќи ја за да ги опфати производите од понизок ранг што користат висок удел на челик и алуминиум, вклучувајќи градежни производи, компоненти на електричната мрежа и машини.
Леон де Граф, вршител на должноста претседател на „Коалицијата бизнис за CBAM“ на компании и индустриски групи, ги поздрави плановите на ЕУ, за кои рече дека се насочени кон „производи што се соочуваат со најголем ризик од истекување на јаглерод“ – ризикот производителите да се преселат во странство за да ги избегнат строгите климатски политики на Европа.
ЕУ, исто така, планира да ги заостри странските компании ако има докази дека тие ги пријавуваат своите емисии помалку за да го избегнат данокот.
Во ова сценарио, ЕУ би можела да наметне „стандардни“ вредности на емисиите на производите на таа земја, што ќе резултира со повисока давачка за CBAM, според извори запознаени со плановите, кои сепак би можеле да се променат пред да бидат објавени.
Тоа има за цел да ги реши загриженостите меѓу претставниците на ЕУ дека странските компании – особено оние во Кина – би можеле стратешки да се прилагодат со испраќање производи со ниска емисија на јаглерод во Европа, додека продолжуваат да произведуваат стоки со висока емисија на јаглерод за други пазари. Ова би им овозможило да го избегнат данокот на ЕУ без да го направат нивното целокупно производство позелено.
Иако CBAM ќе им наплаќа на увозниците за емисиите поврзани со нивниот увоз од 2026 година, компаниите ќе имаат рок до септември 2027 година да купат и да ги предадат сертификатите на CBAM на ЕУ за да се усогласат.
Откако Брисел го објави својот граничен данок за јаглерод во 2021 година, Кина, Индија и Бразил – додека ја критикуваат политиката на ЕУ – почнаа да развиваат или прошируваат свои системи за цени на јаглерод.
Брисел, исто така, планира да користи 25% од приходите од граничниот данок за да ги компензира европските производители за повисоките трошоци поврзани со граничниот данок за јаглерод. Оваа поддршка би им била дадена само на индустриите кои инвестираат во производство со пониски јаглеродни емисии.
Извор: Reuters
ПОВРЗАНИ НАПИСИ:
Александар Гечев: Европската интеграција на Македонија мора да значи и индустриска рамноправност
Србија воведува национален јаглероден данок за големите загадувачи



























