Предлогот на американскиот претседател Доналд Трамп за воведување царини од 25% на увозот од Европската унија веројатно ќе ги наруши изгледите за раст во Централна Европа, предвидува S&P Global Ratings.
Трамп минатата недела рече дека неговата администрација наскоро ќе ги објави царините за стоки од ЕУ, за која тој рече дека е создадена за да им наштети на САД.
Европската комисија соопшти дека ќе реагира „цврсто и веднаш“ против бариерите за слободната трговија.
S&P Global, како одговор на прашањата за потенцијалното влијание на царините, рече дека иако директната трговска изложеност на Централна и Источна Европа кон САД е ограничена, изгледите за раст веројатно ќе бидат погодени преку германскиот автомобилски сектор.
„Ова е особено случај со Чешка, Унгарија, Словачка, Словенија и Романија“, се вели во извештајот, додавајќи дека извозот на машини и транспортна опрема во Германија изнесува повеќе од една десетина од вкупниот извоз на овие земји.
Централноевропските земји се најзависни од извоз
Централноевропските земји се меѓу најзависните на ЕУ од надворешната трговија, со извоз како дел од производството што се движи од 92% во Словачка до 69% во Чешка, врз основа на податоците на Евростат од 2023 година, со само Романија 39% под просекот на ЕУ.
Полска, најголемата економија во Централна Европа, се смета за помалку изложена на слабост во Западна Европа поради помалата зависност од извозот на автомобили, големиот внатрешен пазар и добивањето милијарди евра од фондовите за обновување на ЕУ.
Аналитичарите на Capital Economics Emerging Europe предвидуваат дека воведувањето на царина од 25% за увозот од ЕУ ќе го ограничи растот за околу 0,5% од БДП во просек во Централна Европа – поголем удар отколку што претходно се претпоставуваше.
Тоа би можело да го пригуши закрепнувањето во регионот, каде што растот нагло забави бидејќи инфлацијата се зголеми по руската инвазија на Украина во 2022 година, а слабоста на главниот трговски партнер Германија дополнително ги зголеми проблемите.
Сепак, S&P Global рече дека падот на кинеската побарувачка за германски автомобили веројатно ќе има поголем ефект врз растот во Централна Европа отколку царините на САД, посочувајќи на Volkswagen, Mercedes и BMW за кои рече дека продажбата во Кина изнесува околу една третина од вкупната продажба, во споредба со продажбата во САД која учествува со 10%-15%.
Извор: Reuters