До пред неколку години, автомобилскиот саем во Минхен беше симбол на германската технолошка супериорност – место каде водечките производители ги претставуваа своите најнови модели и иновации. Денес, IAA MOBILITY 2025 го отсликува драматичниот пресврт во глобалната автомобилска индустрија: Кина е поприсутна од кога било.
Најголемиот саем за автомобили во Европа започна вчера, а вниманието е насочено кон масовното присуство на кинески производители. Според германското автомобилско здружение VDA, годинава има 40% повеќе кинески изложувачи отколку во 2023 година.
Најмалку десетина производители на автомобили од Кина – вклучувајќи ги BYD, Xpeng, Chery и Polestar – се присутни на Саемот со голем број модели, повеќето од нив електрифицирани, и покрај тоа што Европската Унија воведе царини минатата година за електрични возила увезени од Кина.




Германските производители на автомобили „влегуваат“ на овој саем со големи надежи и очекувања со најави за претставување на нови, попристапни електрични модели. Електрификацијата веќе не е прашање на избор, туку на опстанок на германските авто производители.
Германските производители возвраќаат на кинескиот притисок со нови, попристапни електрични модели. Volkswagen претстави четири нови градски електрични автомобили со почетна цена од околу 25.000 евра, достапни од 2026. Премиум брендовите „Мерцедес“ и „БМВ“ исто така излегоа со нови модели на електрични автомобили. BMW AG го претставува првиот од своите електрични возила Neue Klasse, линија на производи за чиј развој потрошиле над 10 милијарди евра. Спортското возило iX3 започнува од 68.900 евра во Германија и може да вози подалеку со полна батерија од моделот Y на Tesla Inc. со најдолг домет. BMW очекува со „Нова класа“ со iX3 да ја однесе компанијата во иднината. Mercedes-Benz Group AG возвраќа со електрична верзија на својот GLC SUV, за кој се очекува да се полни побрзо и да испорача приближно 30% поголем опсег од најдолготрајната верзија на Tesla.





До 2032 година, европските производители на автомобили планираат да лансираат невидени 350 нови електрични возила, пред претстојната забрана за автомобили со мотори со внатрешно согорување во ЕУ од 2035 година, нешто на што се спротивставуваат германските производители на автомобили.
Но, за да се случи тоа на европските производители на автомобили им е неопходен побрз и поедноставен развој на производи за да бидат во чекор со агилните кинески конкуренти.
Германскиот канцелар Фридрих Мерц во својот говор на отворањето на IAA во Минхен потенцираше дека автомобилската индустрија останува клучна индустрија за просперитетот на земјата, но дека се соочува со големи предизвици и „мора да претрпи радикални промени и прилагодување“.
“Таа е сè уште најважниот индустриски сектор во Германија во однос на приходите. Повеќе од 770.000 луѓе работат таму. Доколку недостасуваше, целата земја ќе беше сиромашна“, изјави Мерц. „Сакаме повторно да станеме конкурентна, меѓународно призната деловна локација, онаа на која светот гледа со восхит, а не со изненадување“, изјави Мерц ветувајќи поддршка за автомобилскиот сектор во Германија и повикувајќи на иновации за да се спречат заканите од Кина и САД и намалување на прекумерната бирократија.
Европа VS Кина или борба за иднината
Саемот се одржува во период кога европските производители губат позиција на кинескиот пазар, каде домашните брендови доминираат со пониски цени и технолошки напредни модели. Истовремено, Кина агресивно го освојува европскиот пазар, со електрични и хибридни возила, локални партнерства и планови за производство во регионот.
Кинески компании како BYD, NIO, XPeng и Changan веќе отвораат фабрики во Унгарија, Шпанија и други европски земји. Во јули, кинеските брендови учествуваа со 9,9% од продажбата на електрични возила и 5,3% од вкупниот автомобилски пазар во Европа. Најголемиот, BYD Co., сега нуди 13 модели во регионот – двојно повеќе отколку што имаше пред две години – и има за цел да има повеќе од 1.000 дилерски продажби во 32 земји низ Европа до крајот на годината. Во Минхен, го претстави Seal 6 DM-i Touring, хибриден караван со комбиниран опсег на бензин и батерија од 1.350 километри.
Иако германските брендови се уште доминираат на домашниот пазар, податоците покажуваат дека бројот на новорегистрирани кинески автомобили е двојно зголемен во споредба со минатата година. Во Кина, пазарниот удел на странските производители е преполовен за пет години, а многу европски електрични модели не успеаја да се натпреваруваат со поевтините домашни алтернативи.
IAA MOBILITY 2025 не е само саем – тој е огледало на новата реалност во автомобилската индустрија. Рамнотежата на моќ се поместува, а прашањето е дали Европа ќе успее да ја врати својата технолошка и пазарна доминација.