Goldman Sachs предупредува на сериозни прекини во синџирите на снабдување со ретки метали и големи загуби за високо технолошките индустрии кои се зависни од нив.

Иако пазарот на ретки земни елементи минатата година беше проценет на 6 милијарди долари, само дел од големината на пазарот на бакар, кој е 33 пати поголем, Голдман Сакс предупредува дека нарушување од 10% во индустриите што зависат од ретки метали може да резултира со 150 милијарди долари изгубено економско производство, покрај инфлаторните притисоци предизвикани од недостигот.

Ретките земни елементи станаа жариште во геополитиката, бидејќи се критични за високотехнолошките индустрии и неопходни за употреба од батерии до компјутерски чипови, вештачка интелигенција и одбранбена опрема.

Производителите на автомобили стравуваат од недостиг на ретки метали

Глобалните производители на автомобили го пребаруваат светот за клучни ретки земни метали пред претстојните кинески контроли за извоз, а раководителите се загрижени дека тоа би можело да доведе до недостиг на делови и затворање на фабрики.

Ретките магнети ги напојуваат моторите во деловите на автомобилите, како што се страничните ретровизори, звучниците, пумпи за масло, бришачите на шофершајбната и сензорите за истекување на гориво и сопирање. Тие играат уште поголема улога кај електричните возила.

Иако договорот меѓу САД и Кина ја пренасочи заканата од снабдувањето, залихите беа исцрпени од слични ограничувања претходно оваа година, додека Пекинг, исто така, го отежна добивањето дозволи за извоз.

Кина оттогаш драматично ги прошири ограничувањата за извоз, а компаниите се соочуваат со глобален недостиг на снабдување.

Консултантската куќа AlixPartners проценува дека Кина контролира до 70% од глобалното рударство на ретки земни метали, 85% од капацитетот за рафинирање и околу 90% од производството на легури на ретки земни метали и магнети.

Новата кинеска листа за контрола на извозот вклучува елементи како итербиум, холмиум и европиум, кои исто така се користат во производството на автомобили.

„Ситуацијата е многу напната“, рече Надин Рајнер, извршен директор на германскиот снабдувач на метален прав NMD, додавајќи дека клиентите сакаат да набавуваат ретки земни метали од било каде освен од Кина.

Рајнер рече дека иако има многу ретки земни метали достапни во земји како Шведска, тие немаат рудници или капацитет за рафинирање за да ги направат употребливи. А за тешки ретки земни метали, Кина контролира 99,8% од глобалниот капацитет за рафинирање, што ги прави алтернативните извори занемарливи.

Производителите на автомобили, исто така, се соочуваат со предизвикот на американските царини и се очекува да ги прикажат трошоците во нивните приходи од третиот квартал.

Но, контролата на Кина врз индустријата преку контролата врз ретките земни метали се рангира меѓу најгорливите проблеми.

„Тие можат да нè затворат за два месеци, целата автомобилска индустрија“, рече Рајан Грим, потпретседател за развој на добавувачи во групата за набавки во Северна Америка во Тојота Мотор.

Бруно Гаери, претседател за Франција, Бенелукс, Западна и Јужна Европа во добавувачот Бош вели дека очекува автомобилската индустрија „прекумерно да создава  залихи на ретки земни метали“ пред крајниот рок.

Кина ги прошири ограничувањата за извоз на ретки земни метали на 9 октомври, додавајќи пет нови елементи и дополнителен надзор за корисниците на полупроводници пред очекуваниот самит на лидерите Доналд Трамп и Си Џинпинг.